Sitemap

yesterday

HUIZENZEE

(NED)

Van 1 september - 13 oktober

Samengesteld door gastcurator/kunstenaar Korrie Besems.

Op zondag 1 september werd om 16:00 uur, in P.ART of your life, de tentoonstelling HUIZENZEE geopend.

Met werk van: Dieuwertje Komen, Oscar Lourens, Henk Wildschut, Alexa Meyerman, Wim Bosch, Bob Negryn, en Korrie Besems.

Fotograaf/kunstenaar Korrie Besems stelde vanuit haar fascinatie voor het verstedelijkende landschap een groepstentoonstelling samen waarin werken van 7 fotografen/kunstenaars samenkomen.

De thema's HUIS, BEHUIZING, BESCHUTTING en ONDERKOMEN zijn door hen onderzocht, in beeld gebracht en/of gereconstrueerd. De fotografische werken lopen uiteen van dromerig en poëtisch tot rauw realistisch.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Modern Times 6: Number One

In de projectieruimte draait No 1 de zesde episode van Modern Times van Cinema Zuid, samengesteld door Lucette ter Borg en Sacha Bronwasser.

Wie wil als hij eerlijk is, niet één keer nummer 1 zijn? Ooit de beste, mooiste, snelste, rijkste of slimste zijn. ergens in excelleren?

Geen onderwerp leek Cinema Zuid beter geschikt om als laatste van zes filmprogramma's over moderniteit te dienen, dan 'Number One'. Er bestaat geen ander getal dat zoveel aantrekkingskracht bezit. Denk aan de stoet talentenshows die op televisie voorbijtrekt en waarvoor steeds weer deelnemers te porren zijn. Denk aan de jacht op meer, beter, sterker, rijker - het wordt ons met de paplepel ingegoten. Competitie, ratrace, een ster worden, of zoals Chris van der Heijden het onlangs in weekblad De Groene Amsterdammer doopte, een 'beroemderik' worden: onze cultuur is ervan doordesemd.

Het is de cultus rond sterrendom en status, die in de kunst, literatuur, film, filosofie en muziek wordt verbeeld, soms geglorificeerd, maar ook wordt bespot en gehekeld. Nummer één kán het symbool van dwang zijn, van een concurrentieslag die je niet aan wilt gaan, een race waaraan je niet mee wilt doen. Nummer één kan een ster van twijfelachtige allure zijn of van extreme lulligheid. Nummer één kan ook een symbool worden van vrijheidsdrang en individualisme. Nummer één is met andere woorden in de kunst een extreem ambivalent begrip.

Aan de hand van achtentwintig films van een minuut wordt u langs allerlei aspecten van 'Number One' gevoerd.

Met nieuw, in opdracht geproduceerd werk van Dick Verdult (NL), Terril Calder (CAN), Sander Breure&Witte van Hulzen (NL), Willehad Eilers (D) en Tejal Shah (India).

Daarnaast vele opnieuw ontdekte films uit het archief van The One Minutes en historische minuten uit het Polygoonarchief van het Nederlands instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.

(ENG)

- Juli and August -P.ART of your life is closed till the end of August - SUMMER-BREAK

September 1 till Oktober 14, artist/photographer Korrie Besems will curate the groupexhibition 'HUIZENZEE' (see of houses) 
With photo's of: Dieuwertje Komen, Oscar Lourens, Henk Wildschut, Alexa Meyerman, Wim Bosch, Bob Negryn
and Korrie Besems.

Starting from her fascination for the urban landscape, photograper/ visual artist Korrie Besems will compile a group-show.
The themes SHELTER, HOUSES, BUILDING/CONSTRUCTION MADNESS and DWELL have been examined by them, mapped and / or reconstructed. The photographic works range from dreamy and poetic to raw realist.

------------------------------------------------------------------------------------------

In the videospace Cinema Zuid presents: Modern Times 6: Number 1

curated by Sacha Bronwasser en Lucette ter Borg.

With new films from: Dick Verdult (NL), Terril Calder (CAN), Sander Breure&Witte van Hulzen (NL), Willehad Eilers (D) en Tejal Shah (India).

 

TANGO BRAVO

Tango_Bravo-front.website

FABIAN WESTPHAL
TANGO BRAVO / from station to station

19 mei tot 30 juni

Minimalist Fabian Westphal toont zijn serie TANGO BRAVO, bestaande uit twaalf geschilderde tweeluiken gebaseerd op het logo van de Q8 bezinestation-keten.

Fabian Westphal laat zich inspireren door de beeldtaal die door internationaal opererende bedrijven wordt gebruikt om een merk in de markt te zetten. Hij abstraheert, vereenvoudigt en varieert speels met de kleur- en vormelementen die eigen zijn aan een logo. Voor de tentoonstelling in P.ART of your life varieert hij met de mogelijkheden van het Q8 logo dat bestaat uit horizontale, evenwijdige, geschilderde kleurbanen in de primaire kleuren rood, blauw en geel.

Daarnaast presenteert Westphal een vierdelig vloerwerk, een kleine wandschildering in de vorm van een halfronde timpaan, boven de hoge doorgang naar de projectieruimte en op de galerij een ruimtelijk werk bestaande uit 4 witte kubussen met elk een rood zijvlak.

Een van Fabian Westphal's 'helden' is de veel te vroeg gestorven Duitse minimalistische kunstenaar Blinky Palermo (1943 – 1977). In een interview in 1968 stelde Palermo: 'De schilderkunst is voor mij de vertaling van een visuele en materiële realiteit in esthetische normen. (...) Ik jaag geen stijl na, ik heb geen programma.'

Fabian Westphal (1982) doorliep Academie Minerva en deed een master aan het Frank Mohr Instituut beide in Groningen.

Tijdens zijn studie deed hij in schetsboeken uitvoerig vormonderzoek naar verschillende combinaties van primaire kleuren en geometrische grondvormen. Daarnaast ontwikkelde hij een serie voorwerpen die hij 'retorische objecten' noemt; voorwerpen die betekenis en herkenning krijgen doordat de beschouwer ze 'lezen' / 'herleiden'.

Doorlopend in de projectieruimte:

Modern Times / zesdelig Eenminuten-filmprogramma. Samengesteld door Cinema Zuid, bestaande uit de kunstrecensenten Lucette ter Borg (NRC Handelsblad) en Sacha Bronwasser(De Volkskrant)

Cinema Zuid brengt oud en nieuw bewegend beeld, digitaal, 8, 16 en 35 mm bij elkaar rondom thema's die soms maatschappelijk zijn geïnspireerd, soms ook alleen door de kunst zelf voort worden gebracht.

Cinema Zuid, een platform voor bewegend beeld, brengt in het programma Skindeep achtentwintig films van ieder één minuut samen over een heel intiem onderwerp: de huid en de oppervlakte van mensen en dingen. Wat zegt de buitenkant, die steeds gemakkelijker digitaal en chirurgisch gemanipuleerd kan worden, over wat onder die buitenkant schuilgaat?

Hedendaagse kunstenaars kruipen dicht op de huid en geven er betekenis aan. Historische fragmenten laten zien dat de ideeën over schoonheid behoorlijk kunnen veranderen.

Van met de computer geanimeerde sprookjes, mini-documentaires en swingende pareltjes op de catwalk, tot gewaagde reflecties op huidskleur en identiteit: 'Skindeep' presenteert een buitenkant die veranderlijk is, beeldschoon en vol avontuur.

Met nieuw werk van Patricia Kaersenhout (NL), Julika Rudelius (D), Judith Leysner (NL), Daniëlle Kwaaitaal (NL) en William Lamson (USA). Bestaand werk van o.a. Alina Ozerova, Nilbar Güreş en Tadeu Jungle en een opgedoken jeugdwerk van Femke Schaap/Sjerk Timmer

Hieronder een still uit de film van Judith Leysner.

skindeep-1

De Belofte

March 21

De Belofte

een zoektocht naar het DNA van de kunstenaar

Belofte_web

Donderdag 21 maart, de eerste lenteavond, verandert de tentoonstellingsruimte van P.ART of your life in een knusse bioscoop en toont de film De Belofte. Een portret van zeven veelbelovende alumni van de Gerrit Rietveld Academie. Een jaar lang werden zij gevolgd door filmmaker en scenarioschrijver Jenne Sipman. Zij liet hen een belofte doen over wat zij over een jaar bereikt zouden hebben. De film toont de resultaten van deze ambities, de 'worsteling' van het leven na de academie maar tegelijkertijd de charme ervan. Maar het laat vooral zien hoezeer het kunstenaarschap een echt vak is.

De Belofte is geproduceerd door knusse Ruud Lanfermeijer van The green noise department.

Tijdens deze filmavond zal Jenne Sipman en een of enkele kunstenaars uit de film zelf aanwezig zijn. Gastvrouw van de avond is initiatiefnemer Coby van Buuren. Achteraf is er ruimte voor vragen en gesprek met de makers en de kunstenaars. Een inspirerende film voor studenten uit de kunstzinnige sector die na hun studie ook hun ambities willen waarmaken. Maar uiteraard zijn ook andere geïnteresseerden van harte welkom!


B B' B"

B B' B''

April 7 — May 5, 2013

Performance Program with works of Min Oh (S-K) an d Lisa Vereertbrugghen (BE)

Eins Zwo

By Lisa Vereertbrugghen
Performance: Amy Pender(N) and Unn Faleide(N)
Sound and music: Bowrain (SLO)

In Eins Zwo distinct discourses are being confronted on different levels. As the performers speak one text, they move and position their bodies in a way that seems to have no connection the speech. This separation of the body in a purely linguistic universe and it's material presence on stage displaces any appearing configuration of meaning and aims to unfold the different layers of signifying.

The spoken texts are derived from
a movement analytical reading of dance performances by female artists Pina Bausch, Anna Teresa de Keersmaeker, Martha Graham, Mary Wigman and Tina Turner. The actual body movement is based on live performances by hip hop and R n B artists Kendrick Lamar, 50 cent and Frank Ocean and reggae legend Bob Marley.

Lisa Vereertbrugghen

Lisa Vereertbrugghen is a Flemish choreographer/performance artist working and living in Amsterdam. Trough abstraction and stylization her work questions representation, the creation of meaning and the relation between form and experience. Since 2012 she has been working with hip hop discourse and voice.

Three

By Min Oh
Performance: Lisa Vereertbrugghen and Min Oh
Choreography: Min Oh in collaboration with Lisa Vereertbrugghen
Costume design: Min Oh and Maki Ito

Three is a performance and a game where three characters (the performer, the choreographer, and the video) play together. By collaborating, competing, controlling, inviting and deceiving each other, the players continuously redefine their relationships and power structures.

The stage remains on display over the course of the exhibition, the audience is invited to create their own impromptu performances.

Min Oh

Min Oh composes short visual narratives. Her video and performance often involve elaborate power-games, which expose a dialogue between the pleasing and the disturbing. Through playful yet manipulative forms Oh seduces the viewer into a false sense of security and scrutinises topics of violence, power and control. Her recent work focuses on plays and systems.

Schedule:

March

Min Oh and Lisa Vereertbrugghen did use the space as a project space (final producing, rehearsal, installation)

April 7

Opening/performances at 16:00 hour
Openingspeech by Lucette ter Borg
Music by Bowrain

April 7 till May 5

Exhibition of:
B B'B", performance by Min Oh (performed by Lisa Vereertbrugghen)
Eins Zwo, performance by Lisa Vereertbrugghen with sound by Bowrain.
Performed by Amy Pender and Unn Faleide.
Touching the neck, music by Bowrain and Lisa Vereertbrugghen.

Het programma rond de opening van de tentoonstelling B B'B" werd ingeleid door Lucette ter Borg, auteur van o.a. de romans Het cadeau uit Berlijn (debutantenprijs 2005) en Valkruid (2011) en kunstrecensent voor het NRC Handelsblad)

Min Oh is opgegroeid in Seoul, Zuid Korea waar zij tot concertpianist werd opgeleid aan de universiteit van Seoul. Daarna studeerde zij grafische vormgeving en vertrok naar New York daar een master graphic design te doen.

In 2011 werd zij aangenomen bij de Rijksacademie in Amsterdam waar zij zich verder ging ontwikkelde als video-, installatie- en performancekunstenaar. Tijdens haar eerste jaar bij de Rijks Academie maakte zij de wonderschone poëtische minimalistische video-installatie "Daughter" , die meteen breed werd opgepikt in de landelijke media. De video-installatie werd aangekocht door de Nederlandse Bank en opgenomen in de Madrileens VIVA (Vital International Video Art)-collections on tour.

In het tweede jaar van de Rijks Academie is Min Oh gaan samenwerken met choreograaf/danser Lisa Vereertbrugghen uit België.

Tijdens haar eerste jaar in Nederland kwam Pim Trooster met Min OH in aanraking en nodigde haar uit om voor P.ART of your life een project te gaan ontwikkelen waarin zij haar kunstenaarschap in een bredere context presenteert.

Voor haar project in P.ART of your life, besloot Min Oh in dit verband om haar samenwerking met Lisa Vereertbrugghen verder uit te bouwen.

Voor de presentatie in P.ART ontwikkelden zij twee performances die op 7 april live werden uitgevoerd.

Na 7 april zijn de performances als video-installatie nog in P.ART of your life te zien tot 5 mei.

BOWRAIN is the stage name of Tine Grgurevic (born 1983), a Slovenian composer, pianist, singer-songwriter and producer based in Amsterdam.

During his master studies in Jazz piano he travelled to Philadelphia in 2009, where he recorded his first unreleased jazz album named Balcan Flavour. The album featured two known musicians from Philadelphia, John Swana and a producer Jim Hamilton. Jim Hamilton has worked with Zakir Hussain and Boyz II Men. After coming back to Amsterdam he recorded his second unreleased jazz project called Images of Reality. Images was successfully performed at "Blues'n Jazz Rallye" festival in Luxembourg, 2011, featuring Ernie Hammes, a well known trumpeter from Luxembourg.

In the period of 2004-2011 Grgurevic has worked as a jazz pianist with several musicians including Alex Sipiagin (US), John Swana (US), Ernie Hammes (LU), Igor Bezget (SLO). He performed at clubs and festivals in Slovenia, Slovakia, Croatia, Hungary, Italy, Germany, Belgium, Netherlands, Luxemburg, Spain and US.

From September 2011 he is focussing on his solo project BOWRAIN and South Pole, an experimental electro band from Amsterdam of which he is a member.



BBB_web_FRONT-1

------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de projectieruimte draait de derde editie van Modern Times van Cinema Zuid,
samengesteld door Lucette ter Borg en Sacha Bronwasser.

Modern Housekeeping – 27 films van één minuut over de dromen en drama's van het huishouden vroeger en nu

Modern_Housekeeping_web

Een secretaresse die in 1960 in Amsterdam een nieuw ontworpen woning voor alleenstaanden betrok, 'zag al haar dromen uitkomen'. Nooit meer de achterdochtige blikken van een hospita, nooit meer naar het toilet op de gang en voor altijd een koelkast voor zichzelf.

Het is te zien in een Polygoonjournaal uit 1960, opgenomen in het filmprogramma 'Modern Housekeeping', de derde episode van de programmaserie 'Modern Times'. Ruim vijftig jaar later zien wij in het filmpje ook andere dingen dan het geluk van een mejuffrouw. We zien het begin van het individualisme dat zo'n hoge vlucht zou nemen, we zien voor het eerst erkenning van een ándere mogelijkheid om je leven in te richten dan als eeuwige hoeksteen van de samenleving. Anno 2013 bestieren meer mensen dan ooit eenpersoonshuishoudens.

'Modern Housekeeping' bevat 27 films van precies één minuut lengte die gaan over het domein achter de voordeur. Kunstenaars kijken uitgebreid en kritisch naar het huishouden van nu. Fastfood dat nog faster kan; de vereenzelviging met een stofzuiger; poëtische blikken op dagelijkse routine, op het vuilnis, op high tech in de keuken of in huiskamers die juist niet met de tijd meegaan. Het aller gewoonste terrein is oneindig boeiend. We zetten de voordeur open. 

Met nieuw werk van Nina Yuen (USA), Phil Collins (GB), Erik van Lieshout (NL), Hund & Horn (O) en Min Oh (S-K)

 

AFTER THE BUZZ / Kunstvlaai 2012

23-11 t/m 02-12-2012

P.ART of your life, proudly presents: AFTER THE BUZZ 
an installation in two parts made in collaboration by Anne Kathrine Sørup - Julien Debeij - Maria Gondek - Nadja Voorham - Maaike Stutterheim and Maze de Boer.

'After the buzz' is a collaborative effort. One gym. Six artists. Swapping memories and connotations of the gym resulted in one single collective work, that utilizes the existing qualities of the space.

P.ART of your life presenteert in de gymzaal op de tweede etage van het Sint Nicolaas Lyceum met trots de installatie "After the buzz", van Groep 6, bestaande uit: Anne Kathrine Sørup - Julien Debeij - Maria Gondek - Nadja Voorham - Maaike Stutterheim en Maze de Boer. 

INexactly THIS / Festival of Independents / Kunstvlaai 2012
23 november - 2 december
Sint Nicolaaslyceum
Amsterdam (nabij station Amsterdam Zuid)
www.kunstvlaai.nl

Foto's: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.525992860745198.129996.100000034677884&type=1&l=dac0267350

Back in Business

11-11-2012  t/m 05-01-2013
Marieke De Jong en Herman van Ingelgem exposeren van 11 november tot 6 januari in P.ART. Marieke de Jong toont een enorme architectonische in-situ-installatie waaraan Herman van Ingelgem een vijftal maquettes van bedrijfshallen, gepresenteerd op schragen-tafeltjes en twee groepen van door hem verzamenlde objecten die hij relateert aan aspecten van bedrijvigheid en ondernemingslust alswel aan het reiken naar het 'sublieme' heeft toegevoegd. De architectuur en de context van bedrijvenpark Marslanden is het uitgangspunt. Hun ruimtelijke dialoog onderzoekt het spanningsveld tussen de praktische doelgerichtheid vanuit economisch perspectief en de ogenschijnlijk grenzeloze vrijheid die deze plek uitstraalt. Op een poëtische manier evoceert het een alternatieve invulling van mogelijkheden en verwachtingen. 

NIEUW
In de projectieruimte is vanaf 11 november permanent Modern Times, een videoprogramma van Cinema Zuid te zien.

Modern Times episode 1: Knots and Networks

Modern Times: episode 1 t/m 6
Een tweemaandelijks film- en videoprogramma met éénminuutfilms over de zegeningen van de moderne tijd en haar schitterende valkuilen. 
1 november 2012 t/m 1 september 2013: door heel Nederland.

Cinema Zuid brengt een zesdelig programma met films uit van slechts één minuut lengte, die bijeen zijn gebracht zijn rondom het overkoepelende thema ‘Modern Times’ – vernoemd naar de beroemde film van Charlie Chaplin uit 1936. Ieder programma duurt ca. 30 minuten en is samengesteld uit uniek historisch Polygoonmateriaal, films uit het archief van The One Minutes, en nieuw, in opdracht geproduceerd werk van bekende en minder bekende kunstenaars. 

Modern Times. Hoe gaan we om met dat glibberige begrip moderniteit? Hoe kijken we tegen het fenomeen snelheid aan en haar stiefzusje traagheid? Hoe zeer is ons leven verknoopt met alles maar hoe ver zijn we tegelijkertijd ook van alles verwijderd? Hoe diep zit het verlangen naar altijd maar meer, groter, mooier, beter? 

‘Modern Times – episode 1: Knots and Networks’ (november en december 2012) gaat over knopen en netwerken: jong en oud, versleten en gloednieuwe. 
Als iets de huidige maatschappij kenmerkt, dan is het wel ‘het netwerk’. Zonder het direct te merken is elk individu onderdeel van vaak onzichtbare, totaal verknoopte netwerken geworden. De drie traditionele netwerken (familie, werk en vrienden) hebben er oneindige veel variaties bij gekregen, zeker sinds de komst van de sociale media. 
Tegelijkertijd zet de individualisering onverminderd voort. Ieder zweeft in zijn eigen capsule, zoals de Belgische filosoof Lieven De Cauter in zijn boek 'De capsulaire beschaving' betoogt – maar is tegelijk volkomen afhankelijk van alle andere capsules. De sociale netwerken zorgt ervoor dat de maatschappij hechter wordt in individueel opzicht, maar ook op macroniveau hangt meer aan elkaar vast dan we dachten. Als er één ding is dat de huidige economische crisis aantoont, dan is het dat moderne landen als dominostenen omvallen, zodra de eerste steen valt. 
Hoe ervaren kunstenaars ‘de knoop’ en hoe geven ze er vorm aan? Nieuwe en bestaande films tonen aan hoe mensen zich onderscheiden in een netwerk, zich er aan onttrekken of er inventief mee omgaan. In een enkele geval maken abstracte patronen duidelijk hoe een netwerk eigenlijk functioneert – als een organisme of een mierenhoop. Bovendien tonen een aantal historische fragmenten het fenomeen van knopen en netwerken in de geschiedenis. De ingebruikname van een telefooncentrale of een groot verkeersplein leidde een halve eeuw geleden bijvoorbeeld tot ongebreideld uitgedragen enthousiasme; hoe meer verbinding en onderlinge uitwisseling en beweging er mogelijk zou zijn, hoe beter. 

facebooklinkedinflickrtwitter