Samengesteld door gastcurator/kunstenaar Korrie Besems.
Op zondag 1 september werd om 16:00 uur, in P.ART of your life, de
tentoonstelling HUIZENZEE geopend.
Met werk van: Dieuwertje Komen, Oscar Lourens, Henk Wildschut, Alexa
Meyerman, Wim Bosch, Bob Negryn, en Korrie Besems.
Fotograaf/kunstenaar Korrie Besems stelde vanuit haar fascinatie voor het
verstedelijkende landschap een groepstentoonstelling samen waarin werken van
7 fotografen/kunstenaars samenkomen.
De thema's HUIS, BEHUIZING, BESCHUTTING en ONDERKOMEN zijn door hen
onderzocht, in beeld gebracht en/of gereconstrueerd. De fotografische werken
lopen uiteen van dromerig en poëtisch tot rauw realistisch.
In de projectieruimte draait No 1 de zesde episode van Modern Times van
Cinema Zuid, samengesteld door Lucette ter Borg en Sacha Bronwasser.
Wie wil als hij eerlijk is, niet één keer nummer 1 zijn? Ooit de beste,
mooiste, snelste, rijkste of slimste zijn. ergens in excelleren?
Geen onderwerp leek Cinema Zuid beter geschikt om als laatste van zes
filmprogramma's over moderniteit te dienen, dan 'Number One'. Er bestaat
geen ander getal dat zoveel aantrekkingskracht bezit. Denk aan de stoet
talentenshows die op televisie voorbijtrekt en waarvoor steeds weer
deelnemers te porren zijn. Denk aan de jacht op meer, beter, sterker, rijker
- het wordt ons met de paplepel ingegoten. Competitie, ratrace, een ster
worden, of zoals Chris van der Heijden het onlangs in weekblad De Groene
Amsterdammer doopte, een 'beroemderik' worden: onze cultuur is ervan
doordesemd.
Het is de cultus rond sterrendom en status, die in de kunst, literatuur,
film, filosofie en muziek wordt verbeeld, soms geglorificeerd, maar ook
wordt bespot en gehekeld. Nummer één kán het symbool van dwang zijn, van een
concurrentieslag die je niet aan wilt gaan, een race waaraan je niet mee
wilt doen. Nummer één kan een ster van twijfelachtige allure zijn of van
extreme lulligheid. Nummer één kan ook een symbool worden van vrijheidsdrang
en individualisme. Nummer één is met andere woorden in de kunst een extreem
ambivalent begrip.
Aan de hand van achtentwintig films van een minuut wordt u langs allerlei
aspecten van 'Number One' gevoerd.
Met nieuw, in opdracht geproduceerd werk van Dick Verdult (NL), Terril Calder
(CAN), Sander Breure&Witte van Hulzen (NL), Willehad Eilers (D) en Tejal
Shah (India).
Daarnaast vele opnieuw ontdekte films uit het archief van The One Minutes en
historische minuten uit het Polygoonarchief van het Nederlands instituut
voor Beeld en Geluid in Hilversum.
(ENG)
- Juli and August -P.ART of your life is closed till the end of August
- SUMMER-BREAK
September 1 till Oktober 14, artist/photographer Korrie
Besems will curate the
groupexhibition 'HUIZENZEE' (see of houses) With
photo's of: Dieuwertje Komen, Oscar Lourens, Henk Wildschut, Alexa
Meyerman, Wim Bosch, Bob Negryn and Korrie Besems.
Starting from her fascination for the urban landscape, photograper/ visual
artist Korrie Besems will compile a group-show. The themes SHELTER,
HOUSES, BUILDING/CONSTRUCTION MADNESS and DWELL have been examined by them,
mapped and / or reconstructed. The photographic works range from dreamy and
poetic to raw realist.
FABIAN WESTPHAL TANGO BRAVO / from station to
station
19 mei tot 30 juni
Minimalist Fabian Westphal toont zijn serie TANGO BRAVO, bestaande uit
twaalf geschilderde tweeluiken gebaseerd op het logo van de Q8
bezinestation-keten.
Fabian Westphal laat zich inspireren door de beeldtaal die door
internationaal opererende bedrijven wordt gebruikt om een merk in de
markt te zetten. Hij abstraheert, vereenvoudigt en varieert speels met
de kleur- en vormelementen die eigen zijn aan een logo. Voor de
tentoonstelling in P.ART of your life varieert hij met de mogelijkheden
van het Q8 logo dat bestaat uit horizontale, evenwijdige, geschilderde
kleurbanen in de primaire kleuren rood, blauw en geel.
Daarnaast presenteert Westphal een vierdelig vloerwerk, een kleine
wandschildering in de vorm van een halfronde timpaan, boven de hoge
doorgang naar de projectieruimte en op de galerij een ruimtelijk werk
bestaande uit 4 witte kubussen met elk een rood zijvlak.
Een van Fabian Westphal's 'helden' is de veel te vroeg gestorven Duitse
minimalistische kunstenaar Blinky Palermo (1943 – 1977). In een
interview in 1968 stelde Palermo: 'De schilderkunst is voor mij de
vertaling van een visuele en materiële realiteit in esthetische normen.
(...) Ik jaag geen stijl na, ik heb geen programma.'
Fabian Westphal (1982) doorliep Academie Minerva en deed een master aan
het Frank Mohr Instituut beide in Groningen.
Tijdens zijn studie deed hij in schetsboeken uitvoerig vormonderzoek naar
verschillende combinaties van primaire kleuren en geometrische
grondvormen. Daarnaast ontwikkelde hij een serie voorwerpen die hij
'retorische objecten' noemt; voorwerpen die betekenis en herkenning
krijgen doordat de beschouwer ze 'lezen' / 'herleiden'.
Doorlopend in de projectieruimte:
Modern Times / zesdelig Eenminuten-filmprogramma. Samengesteld door
Cinema Zuid, bestaande uit de kunstrecensenten Lucette ter Borg (NRC
Handelsblad) en Sacha Bronwasser(De Volkskrant)
Cinema Zuid brengt oud en nieuw bewegend beeld, digitaal, 8, 16 en 35 mm
bij elkaar rondom thema's die soms maatschappelijk zijn geïnspireerd,
soms ook alleen door de kunst zelf voort worden gebracht.
Cinema Zuid, een platform voor bewegend beeld, brengt in het programma
Skindeep achtentwintig films van ieder één minuut samen over een heel
intiem onderwerp: de huid en de oppervlakte van mensen en dingen. Wat
zegt de buitenkant, die steeds gemakkelijker digitaal en chirurgisch
gemanipuleerd kan worden, over wat onder die buitenkant schuilgaat?
Hedendaagse kunstenaars kruipen dicht op de huid en geven er betekenis
aan. Historische fragmenten laten zien dat de ideeën over schoonheid
behoorlijk kunnen veranderen.
Van met de computer geanimeerde sprookjes, mini-documentaires en
swingende pareltjes op de catwalk, tot gewaagde reflecties op huidskleur
en identiteit: 'Skindeep' presenteert een buitenkant die veranderlijk
is, beeldschoon en vol avontuur.
Met nieuw werk van Patricia Kaersenhout (NL), Julika Rudelius (D), Judith
Leysner (NL), Daniëlle Kwaaitaal (NL) en William Lamson (USA). Bestaand
werk van o.a. Alina Ozerova, Nilbar Güreş en Tadeu Jungle en een
opgedoken jeugdwerk van Femke Schaap/Sjerk Timmer
Hieronder een still uit de film van Judith Leysner.
Donderdag 21 maart, de eerste lenteavond, verandert de tentoonstellingsruimte
van P.ART of your life in een knusse bioscoop en toont de film De Belofte.
Een portret van zeven veelbelovende alumni van de Gerrit Rietveld Academie.
Een jaar lang werden zij gevolgd door filmmaker en
scenarioschrijver Jenne Sipman. Zij liet hen een belofte
doen over wat zij over een jaar bereikt zouden hebben. De film toont de
resultaten van deze ambities, de 'worsteling' van het leven na de academie
maar tegelijkertijd de charme ervan. Maar het laat vooral zien hoezeer het
kunstenaarschap een echt vak is.
De Belofte is geproduceerd door knusse Ruud
Lanfermeijer van The green noise department.
Tijdens deze filmavond zal Jenne Sipman en een of enkele kunstenaars uit de
film zelf aanwezig zijn. Gastvrouw van de avond is initiatiefnemer Coby van
Buuren. Achteraf is er ruimte voor vragen en gesprek met de makers en de
kunstenaars. Een inspirerende film voor studenten uit de kunstzinnige sector
die na hun studie ook hun ambities willen waarmaken. Maar uiteraard zijn ook
andere geïnteresseerden van harte welkom!
Performance Program with works of Min Oh (S-K) an d Lisa Vereertbrugghen (BE)
Eins Zwo
By Lisa Vereertbrugghen Performance: Amy Pender(N) and Unn
Faleide(N) Sound and music: Bowrain (SLO)
In Eins Zwo distinct discourses are being confronted on different levels. As
the performers speak one text, they move and position their bodies in a way
that seems to have no connection the speech. This separation of the body in
a purely linguistic universe and it's material presence on stage displaces
any appearing configuration of meaning and aims to unfold the different
layers of signifying.
The spoken texts are derived from a movement analytical reading of dance
performances by female artists Pina Bausch, Anna Teresa de Keersmaeker,
Martha Graham, Mary Wigman and Tina Turner. The actual body movement is
based on live performances by hip hop and R n B artists Kendrick Lamar, 50
cent and Frank Ocean and reggae legend Bob Marley.
Lisa Vereertbrugghen
Lisa Vereertbrugghen is a Flemish choreographer/performance artist working
and living in Amsterdam. Trough abstraction and stylization her work
questions representation, the creation of meaning and the relation between
form and experience. Since 2012 she has been working with hip hop discourse
and voice.
Three
By Min Oh Performance: Lisa Vereertbrugghen and Min
Oh Choreography: Min Oh in collaboration with Lisa
Vereertbrugghen Costume design: Min Oh and Maki Ito
Three is a performance and a game where three characters (the performer, the
choreographer, and the video) play together. By collaborating, competing,
controlling, inviting and deceiving each other, the players continuously
redefine their relationships and power structures.
The stage remains on display over the course of the exhibition, the audience
is invited to create their own impromptu performances.
Min Oh
Min Oh composes short visual narratives. Her video and performance often
involve elaborate power-games, which expose a dialogue between the pleasing
and the disturbing. Through playful yet manipulative forms Oh seduces the
viewer into a false sense of security and scrutinises topics of violence,
power and control. Her recent work focuses on plays and systems.
Schedule:
March
Min Oh and Lisa Vereertbrugghen did use the
space as a project space (final producing, rehearsal, installation)
April 7
Opening/performances at 16:00 hour Openingspeech by Lucette ter
Borg Music by Bowrain
April 7 till May 5
Exhibition of: B B'B", performance by Min
Oh (performed by Lisa
Vereertbrugghen) Eins Zwo, performance by
Lisa Vereertbrugghen with sound by
Bowrain. Performed by Amy Pender
and Unn Faleide. Touching the
neck, music by Bowrain and Lisa
Vereertbrugghen.
Het programma rond de opening van de tentoonstelling B B'B" werd ingeleid
door Lucette ter Borg, auteur van o.a. de romans Het cadeau uit Berlijn
(debutantenprijs 2005) en Valkruid (2011) en kunstrecensent voor het NRC
Handelsblad)
Min Oh is opgegroeid in Seoul, Zuid Korea waar zij tot concertpianist werd
opgeleid aan de universiteit van Seoul. Daarna studeerde zij grafische
vormgeving en vertrok naar New York daar een master graphic design te doen.
In 2011 werd zij aangenomen bij de Rijksacademie in Amsterdam waar zij zich
verder ging ontwikkelde als video-, installatie- en performancekunstenaar.
Tijdens haar eerste jaar bij de Rijks Academie maakte zij de wonderschone
poëtische minimalistische video-installatie "Daughter" , die meteen breed
werd opgepikt in de landelijke media. De video-installatie werd aangekocht
door de Nederlandse Bank en opgenomen in de Madrileens VIVA (Vital
International Video Art)-collections on tour.
In het tweede jaar van de Rijks Academie is Min Oh gaan samenwerken met
choreograaf/danser Lisa Vereertbrugghen uit België.
Tijdens haar eerste jaar in Nederland kwam Pim Trooster met Min OH in
aanraking en nodigde haar uit om voor P.ART of your life een project te gaan
ontwikkelen waarin zij haar kunstenaarschap in een bredere context
presenteert.
Voor haar project in P.ART of your life, besloot Min Oh in dit verband om
haar samenwerking met Lisa Vereertbrugghen verder uit te bouwen.
Voor de presentatie in P.ART ontwikkelden zij twee performances die op 7
april live werden uitgevoerd.
Na 7 april zijn de performances als video-installatie nog in P.ART of your
life te zien tot 5 mei.
BOWRAIN is the stage name of Tine Grgurevic (born 1983), a
Slovenian composer, pianist, singer-songwriter and producer based in
Amsterdam.
During his master studies in Jazz piano he travelled to Philadelphia in 2009,
where he recorded his first unreleased jazz album named Balcan Flavour. The
album featured two known musicians from Philadelphia, John Swana and a
producer Jim Hamilton. Jim Hamilton has worked with Zakir Hussain and Boyz
II Men. After coming back to Amsterdam he recorded his second unreleased
jazz project called Images of Reality. Images was successfully performed at
"Blues'n Jazz Rallye" festival in Luxembourg, 2011, featuring Ernie Hammes,
a well known trumpeter from Luxembourg.
In the period of 2004-2011 Grgurevic has worked as a jazz pianist with
several musicians including Alex Sipiagin (US), John Swana (US), Ernie
Hammes (LU), Igor Bezget (SLO). He performed at clubs and festivals in
Slovenia, Slovakia, Croatia, Hungary, Italy, Germany, Belgium, Netherlands,
Luxemburg, Spain and US.
From September 2011 he is focussing on his solo project BOWRAIN and South
Pole, an experimental electro band from Amsterdam of which he is a member.
In de projectieruimte draait de derde editie van Modern
Times van Cinema Zuid, samengesteld door
Lucette ter Borg en Sacha Bronwasser.
Modern Housekeeping – 27
films van één minuut over de dromen en drama's van het huishouden
vroeger en nu
Een secretaresse die in 1960 in Amsterdam een nieuw ontworpen woning voor
alleenstaanden betrok, 'zag al haar dromen uitkomen'. Nooit meer de
achterdochtige blikken van een hospita, nooit meer naar het toilet op de
gang en voor altijd een koelkast voor zichzelf.
Het is te zien in een Polygoonjournaal uit 1960, opgenomen in het
filmprogramma 'Modern Housekeeping', de derde episode van de programmaserie
'Modern Times'. Ruim vijftig jaar later zien wij in het filmpje ook andere
dingen dan het geluk van een mejuffrouw. We zien het begin van het
individualisme dat zo'n hoge vlucht zou nemen, we zien voor het eerst
erkenning van een ándere mogelijkheid om je leven in te richten dan als
eeuwige hoeksteen van de samenleving. Anno 2013 bestieren meer mensen dan
ooit eenpersoonshuishoudens.
'Modern Housekeeping' bevat 27 films van precies één minuut lengte die gaan
over het domein achter de voordeur. Kunstenaars kijken uitgebreid en
kritisch naar het huishouden van nu. Fastfood dat nog faster kan; de
vereenzelviging met een stofzuiger; poëtische blikken op dagelijkse routine,
op het vuilnis, op high tech in de keuken of in huiskamers die juist niet
met de tijd meegaan. Het aller gewoonste terrein is oneindig boeiend. We
zetten de voordeur open.
Met nieuw werk van Nina Yuen (USA), Phil Collins (GB), Erik van Lieshout
(NL), Hund & Horn (O) en Min Oh (S-K)
P.ART of your life,
proudly presents: AFTER THE BUZZ
an installation
in two parts made in collaboration by Anne Kathrine Sørup - Julien Debeij -
Maria Gondek - Nadja Voorham - Maaike Stutterheim and Maze de Boer.
'After the buzz' is a collaborative effort. One gym. Six artists.
Swapping memories and connotations of the gym resulted in one single
collective work, that utilizes the existing qualities of the space.
P.ART of your life presenteert in de gymzaal op de tweede etage van het
Sint Nicolaas Lyceum met trots de installatie "After the buzz", van
Groep 6, bestaande uit: Anne Kathrine Sørup - Julien Debeij - Maria
Gondek - Nadja Voorham - Maaike Stutterheim en Maze de Boer.
INexactly THIS / Festival of Independents / Kunstvlaai 2012 23
november - 2 december Sint Nicolaaslyceum Amsterdam (nabij
station Amsterdam Zuid) www.kunstvlaai.nl
11-11-2012 t/m 05-01-2013 Marieke De Jong en Herman
van Ingelgem exposeren van 11 november tot 6 januari in P.ART. Marieke de
Jong toont een enorme architectonische in-situ-installatie waaraan Herman
van Ingelgem een vijftal maquettes van bedrijfshallen, gepresenteerd op
schragen-tafeltjes en twee groepen van door hem verzamenlde objecten die hij
relateert aan aspecten van bedrijvigheid en ondernemingslust alswel aan het
reiken naar het 'sublieme' heeft toegevoegd. De architectuur en de context
van bedrijvenpark Marslanden is het uitgangspunt. Hun ruimtelijke dialoog
onderzoekt het spanningsveld tussen de praktische doelgerichtheid vanuit
economisch perspectief en de ogenschijnlijk grenzeloze vrijheid die deze
plek uitstraalt. Op een poëtische manier evoceert het een alternatieve
invulling van mogelijkheden en verwachtingen.
NIEUW In de projectieruimte is vanaf 11 november permanent Modern
Times, een videoprogramma van Cinema Zuid te zien.
Modern Times episode 1: Knots and Networks
Modern Times: episode 1 t/m 6 Een tweemaandelijks film- en
videoprogramma met éénminuutfilms over de zegeningen van de moderne tijd en
haar schitterende valkuilen. 1 november 2012 t/m 1 september 2013:
door heel Nederland.
Cinema Zuid brengt een zesdelig programma met films uit van slechts één
minuut lengte, die bijeen zijn gebracht zijn rondom het overkoepelende thema
‘Modern Times’ – vernoemd naar de beroemde film van Charlie Chaplin uit
1936. Ieder programma duurt ca. 30 minuten en is samengesteld uit uniek
historisch Polygoonmateriaal, films uit het archief van The One Minutes, en
nieuw, in opdracht geproduceerd werk van bekende en minder bekende
kunstenaars.
Modern Times. Hoe gaan we om met dat glibberige begrip moderniteit? Hoe
kijken we tegen het fenomeen snelheid aan en haar stiefzusje traagheid? Hoe
zeer is ons leven verknoopt met alles maar hoe ver zijn we tegelijkertijd
ook van alles verwijderd? Hoe diep zit het verlangen naar altijd maar meer,
groter, mooier, beter?
‘Modern Times – episode 1: Knots and Networks’ (november en december 2012)
gaat over knopen en netwerken: jong en oud, versleten en
gloednieuwe. Als iets de huidige maatschappij kenmerkt, dan is het wel
‘het netwerk’. Zonder het direct te merken is elk individu onderdeel van
vaak onzichtbare, totaal verknoopte netwerken geworden. De drie traditionele
netwerken (familie, werk en vrienden) hebben er oneindige veel variaties bij
gekregen, zeker sinds de komst van de sociale media. Tegelijkertijd
zet de individualisering onverminderd voort. Ieder zweeft in zijn eigen
capsule, zoals de Belgische filosoof Lieven De Cauter in zijn boek 'De
capsulaire beschaving' betoogt – maar is tegelijk volkomen afhankelijk van
alle andere capsules. De sociale netwerken zorgt ervoor dat de maatschappij
hechter wordt in individueel opzicht, maar ook op macroniveau hangt meer aan
elkaar vast dan we dachten. Als er één ding is dat de huidige economische
crisis aantoont, dan is het dat moderne landen als dominostenen omvallen,
zodra de eerste steen valt. Hoe ervaren kunstenaars ‘de knoop’ en hoe
geven ze er vorm aan? Nieuwe en bestaande films tonen aan hoe mensen zich
onderscheiden in een netwerk, zich er aan onttrekken of er inventief mee
omgaan. In een enkele geval maken abstracte patronen duidelijk hoe een
netwerk eigenlijk functioneert – als een organisme of een mierenhoop.
Bovendien tonen een aantal historische fragmenten het fenomeen van knopen en
netwerken in de geschiedenis. De ingebruikname van een telefooncentrale of
een groot verkeersplein leidde een halve eeuw geleden bijvoorbeeld tot
ongebreideld uitgedragen enthousiasme; hoe meer verbinding en onderlinge
uitwisseling en beweging er mogelijk zou zijn, hoe beter.